Zelf hulp bij traumaverwerking (en om gewoon tot rust komen)

Jij bent onrustig. Jij moet nog van alles, dingen lopen niet zoals gewenst zijn. Oplossing is ver te zoeken en vannacht heb je niet zo goed geslapen. Je kan er zelf iets aan doen om je trauma te verwerken en beter te voelen. Veilig aangeraakt worden is een goede manier om traumawerking
in de gang te zetten.

Hier is een simpele en doeltreffende oefening in 5 stappen, die jij overal kan uitvoeren.

Elke stap duurt van maximaal een minuut of totdat jij een bepaalde shift in jezelf voelt. Dat kan bijvoorbeeld een zucht zijn, of een diepere ademhaling.

Hoe onrustiger jij was, des te langer kan het duren voordat je deze verschuiving merkt. Het maakt niet uit hoe je links en recht gebruikt.

 

1. Plaats je handen aan beide zijden van je hoofd. Wees ervan bewust dat je een container voor je gedachten heb gecreëerd met duidelijke grenzen tussen je

twee handen. Neem waar wat is in deze ruimte gebeurt, vooral de fysieke sensaties in je lichaam.

2. Plaats je handen aan je voorhoofd en achterhoofd. Ga verder met de waarnemingen en ervaringen uit de eerste stap.

3. Plaats een hand op je voorhoofd en de andere op je hart. Kijk of je de sensaties tussen twee handen kan waarnemen.

4. Plaats een hand op je hart en de andere op je navel. Neem waar de sensaties tussen twee handen.

5. Plaats een hand op je achterhoofd ( de helft ligt op je hoofd en de helft op je nek) en de andere op je Solar Plexus (zonnevlechtcentrum). Blijf voelen

wat is er gebeurd tussen je hand palmen.

Merk je op dat tijdens deze 5 minuten oefening ben jij veilig in je lichaam en in je omgeving?

Gefeliciteerd! Jij hebt nu een eerste stap gezet voor traumaverwerking en om relatie met je lichaam te creëren die zacht, ondersteunend en liefdevol is.

 

Zoek je meer steun? Maak zelf afspraak op de site voor een gratis intake.